Sunday, March 2, 2008

Äntligen hemma!




Så kunde jag till slut pusta ut
För jag och en vän hade hittat ett hem
Slut på trams och nonchalens
Nu kan jag snörvla på i lugn och ro


Ja, nu är det fixat, jag sitter just nu i Dongzhimen nei, Beizhong jie, building 22, unit 14, apartment 901. Jag lyckades på min sista dag som hotellnomad att pricka helt rätt: Belgaren Sven skulle flytta till Hu bei med sin flickvän och bo på korvskinnsfabriken. Han vill passa på att hyra ut lägenheten under OS i augusti vilket passar oss perfekt som reser hem innan dess, och hyran är en tredjedel lägre än liknande erbjudanden i exekt samma byggnad.

Snart ska jag och Linh (min kantonesiskdanska roomie) till Ikea för att inhandla det nödvändigaste och en massa annat onödigt samt äta köttbullar med lingon. Aaah!

Bilderna är kanske inte så smickrande men det är ändå en acceptabel nivå i detta området för 3200 RMB i månaden. Det är Beijing, inte Mellanheden. Men det ser ut lite som Lindängen möter Värnhem typ. Höga "compounds" som byggdes 2003-2005 och ser ut att vara från andra världskriget. Japp, det är exakt samma typ av byggnad med halv trappa upp/ner som jag sett de mest anskrämliga hyresrätter i. Men som sagt, insidan skiljer sig väsentligt. Även utsidan varierar faktiskt. Kontrasten mellan de skitiga och flagnande trappuppgångarna och Mercorna som står parkerade utanför är...så Beijing.

1 comment:

Anonymous said...

Hem ljuva hem, huh?! Tycker att det ändå ser ut som ni fått till det rätt hemmatrevligt!