Monday, February 25, 2008

Mitt i pannkakan

Så var det dags för första arbetsdagen. Och trots att jag är bekant med kontorets lokalisering verkade det svårare för taxichauffören som släppte av mig för tidigt. Ja, det är ju omöjligt att kommunicera, inte ens kroppsspråket verkar vara kompatibelt. Väl på plats hittade jag en ledig arbetsplats och de gav mig ett papper om sekretess och kreativ copyright att skriva på. Redan det kändes förvånande välorganiserat, nåt sånt såg man inte till hos Edouard Francois, vilket iofs inte var så konstigt, de utnyttjade ju aldrig mitt kreativa kapital.

Ännu mer förvånad blev jag när Qun, den kvinnliga chefsarkitekten kom in i rummet och ropade "Office meeting! Everybody stop what you're doing!". Nu är det ju mestadels arkitekter det handlar om så trots idogt uppmanande tog det några minuter innan styrkan släpat sig bort och satt sig runt, men på begörigt avstånd från "the boss". Detta var naturligtvis inte till belåtenhet så efter lite trugande släpade några sig bort till bordet och satte sig bredvid. Dagens första ämne var föga förvånande de nya tillskotten i arbetslaget, och jag, spanjoren Luis och två kineser fick presentera oss inför denna lagom tröga skara.

Därefter presenterades de olika projekten som de just nu håller på med; Sinosteel Plaza, två höghus som precis fått byggtillstånd och ska börja byggas i mars; ett gigantiskt hotellprojekt på 430 000 kvm vid kusten; ett inredningsprojekt för ett hotell som har olika arkitekt för varje våning (det konceptet kan vi) men det såg ändå rätt imponerande ut, samt ett blobliknande museum i mongoliet som har börjat byggas.

När mötet avrundades var det dags för lunch, då dukades det fram den ena läckerheten efter den andra inne i köket, det var bara att ta ett par pinnar och komponera ihop sin egen lunch. Jag vet inte riktigt vad det var jag fick i mig, men gott var det i alla fall. Ok nu kan man äta en riktigt god bit mat för runt tio spänn i det här landet, det är verkligen helt galet, precis som att taxi i tio minuer från mitt hotell till jobbet kostar 15 kr. Kollektivtrafik? Njä tack.

Efter lunch fick jag så veta vad jag skulle arbeta med. Nu är det alltså i klass med Dubai: En gigantisk ö kanske 200 m utanför kusten i södraste Kina (nåt på S) med ett stort torn med hål i, ett antal mindre bostadstorn, en massa utspridda paviljongvillor, en stor rund arena med de olympiska ringarna i botten (det kan de nog ta och glömma, ön är inte ens anlagd...) men det hela ska bara ritas färdigt. Jag fick hand om "commercial street" ett slags utomhus-shopping center med svängda balkonger som behövde göras om lite. Rita ingångar och titta på hur det ser ut i gatunivå. "Det som är ritat är bara en kladd, kom med ett nytt koncept" ok...heheh sa jag och satte mig i ett hörn med ritpapper och blyertspenna. Efter ett tag satt jag och ritade om hela gatuplanet och terasserna mot havet, då sa tjejen att, du borde nog ta kontakt med kontoret som är ansvarig för landskapsarkitekturen, de är i N.Y, du ska få deras msn så kan ni prata om det. Men det funkar bara sent på kvällen eftersom det är 11 timmars skillnad...

Jag satt kvar ett bra tag och skissade, men fan vet vad det gör för nytta om det redan är någon on the case. Imorgon lägger jag landskapet på is och så blir det till att ta itu med balkongräckenas detaljer och glasfasaderna, det är lite mer överskådligt.

No comments: