Saturday, February 23, 2008

Great expectations



Så igår kväll fick jag klart bekräftat att jag befinner mig i händelsernas centrum. Förutom att alla blickar oundvikligen riktas hitåt på grund av OS är det inte bara spielberg och andra hollywoodysar som hittar hit (och härifrån) utan allt möjligt intressant och oväntat folk.

Efter en dag fullsmockad av ganska ytlig sightseeing (från en cykel på avstånd betraktande) kom jag till min snara arbetsplats vid 19-tiden för att delta i deras "happy hour", en förvånansvärt välorganiserad tillställning med öl och vin, lek och pingis. Det är väl ungefär hälften eller mer kineser och kanske pratar hälften av dem engelska, resten är en blandning som blir alltmer brokig: spanjorer och portugiser, en israel, en belgisk journalist som varit med att producera den snart utkomna boken om kontoret kallad Dinner. Överhuvudtaget en hel del openminded och trevliga människor, precis den typen som jag saknade i Paris.

De tvekade så klart inte heller att bjuda in mig till "salon" hemma hos André Schmidt, en av projektarkitekterna på CCTV och TVCC (bilden) och uppenbarligen även upphovsman till en bok om Beijing samt vän till kvällens föreläsare Michael Rock, grundare till 2x4, ett i N.Y. baserat minst sagt inflytelserikt kontor inom grafisk design. Efter en mycket intressant utläggning om konspirationsteorier om och i reklambranschen tog vi en öl till och jag fick tillfälle att växla några ord med min "klon", en kille vid namn Brendan som nästan alla jag hittills träffat på kontoret misstagit mig för. Han hade tydligen varit med att skriva i boken om MAD och Content så jag hade nog mött min överman i det sammanhanget. Ok, han är i alla fall inte arkitekt, men däremot väldigt trevlig. Liksom de flesta andra närvarande. Trots detta skingrade sig denna intellektuella skara ganska fort och jag delade en taxi hem med en av de andra nykomlingarna på kontoret, Luis.

Det är inte för inte att förväntningarna skruvas upp för vad denna megastad ska ha i sitt sköte, men i vilket fall som helst tror jag inte att jag kommer bli besviken.

No comments: