Thursday, April 24, 2008

Outside looking in

I veckan tog jag mod till mig och pratade med Dang Qun (en av delägarna) om att köra igång tävlingen i Danmark. Hon frågade om jag var intresserad och jag sa, visst, jag är väldigt intresserad. Vi diskuterade projektet löst och jag tog på mig att göra lite allmän research och studier av hur programmet kan organiseras. Det hela rör sig om en inbjuden tävling om ett höghus på ca 25 våningar i Rödovre i utkanten av Köpenhamn. Idag är tomten en parkeringsplats invid en av huvudvägarna in till Köpenhamn och i programmet märker man att detta är grannkommunens högtflygande planer på en spektakulär byggnad som ska fungera som en ekonomisk motor. Första tanken som kommer upp när man tittar på denna stackars parkeringsplats i den trötta genomfartsförorten är att det är ett högt spel för kommunen att spekulera mot marknadskrafterna. I programmet kan man läsa följande:

"Højhuset skal være et markant punkt i Rødovre. En generator for en positiv
udvikling. Et vartegn for kommunens fremtidsvisioner og potentiale."

Det låter ju väldigt ambitiöst, man kan tänka sig att kommunen känt sig förbisedd efter många år av nyinvesteringar i områden som Örestad och Sydhavnen och nu bestämt sig för att till slut själva sätta spaden i marken, lagom i tid till sjunkande bostadspriser och en överhettad byggmarknad.

Men det är självklart inte min uppgift att ifrågasätta idén, istället ska jag framhäva platsens fördelar i form av närhet till köpcentrat Rödovre Centrum och Vestbadet, Arne Jacobsens lilla bibliotek och rådhus, Damhussjön och alla gröna områden för frilufts-och idrottsliv. Köpenhamn är inte mer än 7 km bort och det går buss och tåg var tionde minut. Perfekt för den ungdomlige 40-talisten som är sugen på att byta villan mot en våning med utsikt över staden och landet, som gärna dansar tango och målar med olja. Hon pysslar gärna med växter på den inglasade balkongen medan han läser biltidningar och på kvällen bjuder de hem vänner för dricka lådvin och njuta av utsikten.

Självklart vill man från officiellt håll inte rikta in sig på en så begränsad målgrupp, men i dessa tider kan det nog vara svårt att locka till sig de urbana 30-åringarna som hellre bor i Örestad eller på Islands Brygge. Barnfamiljerna är redan borträknade och något budgetboende lär det inte bli. Att bygga högt kostar, vare sig marken är billig eller ej.

Det är i alla fall dessa smått cyniska reflektioner och analyser som jag de senaste dagarna börjat lägga ihop till och som ska utgöra grunden för konceptet. Nästa steg är att börja modellera med volymer och se vilka möjligheter som finns. Kanske blir det inte något höghus, eller blir det ännu högre än tillåtet? Och hur ska vi integrera den ekologiska biten, blir det en stor vertikal trädgård som genererar värme och tillåter naturlig ventilation? Halva fasaden täckt av solceller eller en stor vindsnurra högst upp för att markera att vi går in i en ny grön tidsålder?

Det återstår att se hur mycket ansvar jag kommer att ha, men jag kommer göra mitt bästa för att se till att bli spindeln i nätet, den som kan mest om projektet och därmed en given projekt manager. Och vinner vi så vette fan om jag kan fortsätta plugga i höst...

No comments: