Wednesday, April 9, 2008

One Night In Beijing

Ojojojoj.... karaoke igår kväll alltså. Efter en lite mindre kladdig födelsedagsmiddag än de för Hewei och Yitzak bestämdes det att vi skulle ta taxi till Party World, ett av de hundratals karaokepalats i den här stan. Först fick vi ett sjyhögt pris och var på väg till K-tv sitället, men de förhandlade och fick ner priset till en rimlig nivå. Vi var omkring tjugo pers så rummet behövde vara därefter. Och mycket riktigt var det en hel liten sal med fler soffgrupper och stor projektionsduk som vi till slut blev ledda till.


Yukwei, Xiaofu och de andra började med omedelbart med sin falsettversion av den förfärliga balladen ”One night in Beijing” vars enda rad på engelska lyder just så.Ölen och whiskyn flödade och efter en timme eller så var det dags för en favorit i repris: Billie Jean. Förra gången, på K-tv tyckte jag nämligen att stämning var lite väl sömnig efter alla ballader så jag körde lite dance moves à la klockan-är-tre-på-natten-och-alla-är-fulla-och-glada-så-what-the-fuck, och har sedan dess blivit kallad Max Jackson. Så de ville naturligtvis att jag skulle göra om tricket. Denna gång var dock min röst totalt förstörd av allt hejande och skrikande så jag fick Howard och Eric till att sjunga medan jag hopplöst trasslade in mig i mikrofonsladden i mina försök att snurra graciöst och göra moonwalk på det klibbiga stengolvet. Jublet från de andra kom, men det var nog mest ett slags sympati än verklig uppskattning. Nä, jag tror faktiskt de tyckte min imitation var väldigt kul och jag har inget emot att ”bjuda på mig själv”, jag tror nämligen själv att jag kan göra en MJ-imitation, och då tror de andra de också.


Vid halv tretiden ställde jag in min planerade ”Fly me to the moon” innan jag och Linh ramlade ut i en taxi och lämnade de trötta MAD-arbetarna åt sitt öde.

No comments: