Saturday, April 12, 2008

Kulturell korvstoppning

Idag gav jag mig för första gången i Beijing ut på en detox/retox joggingrunda (eftersom man nog klumpar igen lungorna med byggdamm, industrigaser och svetsångor lika mycket som man eventuellt förbättrar sin övriga hälsa). För mig kändes det dock oumbärligt då jag inte går mer än kanske 200 steg dagligen sedan jag började jobba.

Så medan jag sprang i hutongerna och sedermera längs kanten runt den vackra Houhaisjön och lyssnade på Spanarna kom jag med anledning av Johan Hakelius spaning om den moderna, roliga och sociala besserwissern att tänka på ett annat radioprogram som jag lyssnat på medan jag ritade jättevillorna i Sanya. I denna tretimmarsutsändning om Kina talade nämligen en kvinnlig kinesisk lärare i nationalekonomi på en "lyxskola" i Shanghai om "korvstoppningen" som präglar den kinesiska akademiska traditionen. Onekligen är det en skrämmande tanke att en miljard korvstoppade kinesiska besserwissrar skulle börja sätta resten av världen på plats.

Jag började spåna vidare på min egen sits i det hela. Varför springer jag runt en sjö i Kinas huvudstad, en av världens största byggarbetsplatser tillika den stad som ska vara värd för världens största mediala och politiska evenemang i år? Just den frågan kanske inte behöver besvaras men en annan, större fråga börjar utkristallisera sig. En som rör min person och mina ambitioner. För vad är det jag vill med allt detta?

Stora delar av mitt liv skulle nämligen krasst kunna kvalificeras som kulturell korvstoppning. Självvald sådan, väl att märka. Alla middagar med vänner och bekanta och öl på krogen, konstutställningar och resor till när och fjärran, föreläsningar som får alla andra än mig att slumra till så att anteckningsboken ramlar i golvet, bloggande och gratisarbetande för snåla franska snobbar med krokodilskinnsboots och hopplösa försök att bygga modeller av bivax. Allt för att en dag kunna vara en nyfiken kulturperson, en utmärkt social och rolig besserwisser tillika en framstående arkitekt, alltid benägen att göra det oväntade, med ett stort nätverk som berikar mig och mitt professionella liv med annorlunda perspektiv och utmanande teser om vår gemensamma verklighet.

Där har svaret på frågan om varför jag är här och springer runt en sjö i händelsernas centrum medan jag förkovrar mig med popkulturell framtidsforskning finansierad av public service.

No comments: