Thursday, April 3, 2008

Business as usual

På väg till kontoret idag sken solen starkt och vinden var varm. Längs med Gui jie står servitörerna uppradade i sina uniformer, igår såg jag ett helt gäng uppradade som en skolklass inför fotografering, men jag ingen kamera syntes till. Det är underbart att ha ett så stort utbud av restauranger så nära kontoret, men eftersom det mesta är mat från Hebei och Sichuan (dumplings, nudlar, kålrätter, jordnätter, fläsk, ibland fisk men alltid badande i olja och proppad med torkad chili) så blir man ända tvungen att söka sig annorstädes för variation. Igår åkte ett gäng till en tadjzikistansk restaurang vid Worker’s Stadium (märkligt nöjesområde med restauranger och klubbar i närheten av Sanlitun) men vi som jobbar med villorna i Sanya höll oss nära för att kunna fortsätta efter middagen.


Vi tre: Jag, Michele och Pierre, ritar alltså riktiga MTV cribs-villor för den konstgjorda ön Phoenix Island (för vilken jag tidigare ritade på en slags shoppinggata). Michele hade redan gjort den största på 1500 m2 och eftersom han är snabbast på att modellera i Rhino fortsatte han att göra snabba volymmodeller av de mindre villorna. Det handlar om runda former som skjuter in i varandra, och med tre våningar så ser det ungefär så smaklöst ut som det låter. Jag satt i tisdags och gjorde någon slags förslag till den minsta ( bara 600 m2) men det blev så klart en alldeles för komplicerad form för att jobba vidare med inom den korta tidsramen. Till på söndag ska vi alltså ha klart ett förslag till fem olika villatyper: planer av alla våningar inkl källare, 3d+modeller och en masterplan med deras placering i terrängen. Beggherren vill dessutom i nästa skede ha minst ännu ett förslag med ett annat koncept för alla typer utom den största. De andra runt om mig ritar samtliga planer till ett 200 m högt organiskt format hotell med ett hål i mitten – 330 rum och ett hundratal lägenheter, 16 presidential suites om 400 m2 vardera, en gigantisk swimming pool över tre våningsplan, en inglasad park högst upp...


Det var delvis därför jag kom hit: Overkligt stora projekt i en ofattbar skala som ska ritas omöjligt fort och se otroligt häftigt ut. Det jag gör här är i princip raka motsatsen till vad jag lärt mig i skolan. Just därför är det också intressant – under en begränsad tid – att vara med i det här sammanhanget och få en erfarenhet jag aldrig skulle kunna få annars, utom möjligtvis i Dubai.

1 comment:

Anonymous said...

Måste säga att det låter hur kul som helst! Det är ju bara att gå loss totales, Maxi-boy!