Thursday, May 15, 2008

Hard day's night

Nu är jag verkligen fast i jobbträsket. Men det är inte hjärndött manglande i autocad, utan en lång och smärtsam men likväl njutningsfull kreativ process som innebär sömnlösa nätter och tysta stunder med blicken i horisonten.

Jag jobbar inte längre själv, vilket har släppt loss en del tankar, men Pierre som är mitt bollplank kan jag ibland upfatta som ganska pessimistisk. Ah, det går inte, vi får se... vad som helst kan hända, Ma kanske inte gillar det...äh, de vill alltid ändra på allt i slutet. Jag som hade hoppats att han skulle vara entusiastisk att dela med sig av sin research om hållbarhet, speciellt eftersom han inte gjorde nåt annat under en månads tid och mest klagade för att han inte fick utnyttja sina fem års erfarenhet till nåt bättre. Jag å andra sidan skryter inte precis med min erfarenhet, men jag vill verkligen skapa något bra, något som är kenceptuellt starkt, lite galet men samtidigt byggbart.

Det är alltså den där höghustävlingen i Rödovre utanför Köpenhamn jag syftar på. Jag har läst på om höghus i Danmark och kommit fram till att de gärna vill se galna projekt i Danmark, men bara på utställningar och inte byggda. Alla höghus i det landet är vertikala lådor som vilar på en horisontell låda. det finns liksom inget annat alternativ. Vi började med tornliknande byggnader men eftersom volymen är så stor så blir proportionerna helt fel, så vi fick börja tänka mer på SAS-hotellet för att komma någonvart. De bygger ju likadant nu, Ferringhuset i Örestad är från 2002 och inte mycket har hänt däremellan.

Jag gjorde en smältande glass som var ganska fin, sen gjorde jag samma fast med ellipser, sen gjorde jag twin towers, sen... Idag ska jag back to basics: två skivor, lite förskjutna, balkonger mot öst, dublex och vinterträdgård mot väst. En annan volym på norra sidan, ganska slank med övrigt program och multihall överst. Får se om det kan bli nåt.

I helgen ska jag fortsätta plåta alla dessa tegelskulpturer som pryder staden. Och skriva om Shanghai. Kanske har jag även lyckats formulera varför jag älskar Peking tills dess.

No comments: